Search
Powered By HealthLine
Special Offers
Health Tools
 Food Guide
 Cooking Tools & Calculators
 Diet Reviews
 Eat Out Smart
 Healthy Cooking
Featured Conditions
 Diet & Exercise
 Food & Fitness
 High Blood Pressure
 Cholesterol
Resources
Healthscout News
3D Health Animations
Health Videos
Quizzes & Tools
Health Encyclopedia
In-Depth Reports
Library & Communities
News Archive
Drug Library
Find a Therapist
Enter City or Zip Code:
Powered by Psychology Today
PR Newswire
 Read latest







Channels
Home |  Today | Women| Men| Kids| Seniors| Diseases| Addictions| Sex & Relationships| Diet, Fitness, Looks| Alternative Medicine| Drug Checker
 Printer Friendly  Send to a Friend

Daily Dose of Vitamin D Helps Prevent Falls in Seniors

Supplements of 700 to 1,000 IU linked to reduced risk, study finds


Related Encyclopedia
 border=
Abdominoplasty
Acidophilus
Alzheimer's Disease
Animal Bites
More...

Related Healthscout Videos
 border=
At-Home Stroke Rehab
Erectile Dysfunction Drugs Do More Than Arouse
Attacking Implant Infections
New Life for Dying Hearts
More...

Related Animations
 border=
Alzheimer's Disease Video Animation
Erectile Dysfunction
What is a Heart Attack?
More...

Related Drug Information
 border=
Actonel
Coumadin
Detrol LA
Ditropan XL
More...

Related News Articles
 border=
Clearing Kids for Sports Participation Sparks Conflicts
Multivitamins Don't Reduce Colon Cancer Death Risk
Appetite Hormone Levels May Influence Weight 'Regain'
Can Basic Physical Tests Help Predict Death Risk?
More...

FRIDAY, Oct. 2 (HealthDay News) -- A daily high-dose vitamin D supplement can reduce the risk of falls in seniors, say researchers who reviewed the findings of eight fall prevention studies involving participants aged 65 and older.

The analysis revealed that taking between 700 and 1,000 international units (IU) of supplemental vitamin D per day (vitamin D2 or D3) reduces falls by 19 percent and by up to 26 percent with vitamin D3. The beneficial effect was significant within two to five months of starting treatment, extended beyond 12 months, and was independent of age, type of dwelling, or additional calcium supplementation, the researchers noted.

Text Continues Below



The study, published in the Oct. 2 online edition of BMJ, concluded that all people aged 65 and older should take at least 700 to 1,000 IU of supplemental vitamin D a day to reduce the risk of falling. Higher doses may be even more effective, which should be explored in future studies, the researchers wrote in a news release from the journal.

Supplemental vitamin D doses of less than 700 IU per day didn't reduce falls, Dr. Heike A. Bischoff-Ferrari, director of the Center on Aging and Mobility at University Hospital Zurich, Switzerland, and colleagues, wrote.

Active forms of vitamin D didn't appear to be more effective than the 700 to 1,000 IU supplemental vitamin D, said the study authors. They added that active forms of vitamin D cost more than standard supplemental vitamin D and are associated with increased risk for hypercalcemia -- elevated calcium levels in the blood.

More information

The U.S. National Institute on Aging has more about falls and older adults.



-- Robert Preidt

Copyright © 2009 ScoutNews, LLC. All rights reserved.
Last updated 10/2/2009

Related Links
 border=
From Healthscout's partner site on diet & exercise, MyDietExercise.com
QUIZ: What's your ideal body weight?
QUIZ: Check your body mass index (BMI) online!
QUIZ: Rate your carbohydrate intake





SOURCE: BMJ, news release, Oct. 1, 2009


HealthScout is a part of HealthCentral
About Us   Our Blog   Contact Us   Privacy Policy   Terms of Use   Site Map  
Copyright © 2001-2010. The HealthCentralNetwork, Inc. All rights reserved.
Advertising Policy   Editorial Policy Advertise With Us   Anti-Spam Policy